Verkeersleider op de digitale snelweg
Verkeersleider op de digitale snelweg
Het monitoren, begeleiden en volgen van het verkeer naar en op de website.
Algemeen
Google Analytics: Hier kun je bijna alles analyseren wat er te analyseren valt. Hier kijk ik een paar keer per week of alles goed gaat en staat. Bijvoorbeeld, of mensen te snel van bepaalde pagina’s weggaan, hoeveel tijd men gemiddeld op de website doorbrengt, maar ook op welke zoekopdrachten bezoekers binnenkomen en vanaf wat voor apparaat. Ook zie ik hier via welke kanalen men op de website komt. Bij webshops check ik of er problemen zijn in de winkelmand. Ook stel ik hier de doelen in waarmee we de conversies kunnen meten.
Google Search Console doorlopen: Ik volg de acties van Google en merk op of er dingen fout gaan. Zo zie ik of er problemen zijn met de indexering door Google, bijvoorbeeld doordat pagina’s niet meer bestaan. Dit gebeurt veel bij oude pagina’s. Die blijven dan in Google hangen, dus die verwijder ik. Ik check of de website het op mobiele apparaten nog goed doet.
Google: Ik houd de nieuwste ontwikkelingen van Google bij, zoals destijds de omzetting van http naar https, de nieuwe privacywet voor websites, nieuwe algoritmes, de verplichte lengte van de megatags of een ander percentage zoekwoorden in de tekst. Ook heb ik regelmatig contact met mensen van Google zelf.
Laadsnelheid: Ik houd in de gaten of de website nog wel snel genoeg laadt en als dat niet zo is, bijvoorbeeld door afbeeldingen of filmpjes, trek ik aan de bel bij de webmaster. Dit heeft namelijk consequenties voor de zoekresultaten.
Real Time in de website zelf: Ik kijk hoeveel bezoekers er op welke momenten op de site komen en waar ze op klikken, vanaf welke locaties, welke leeftijden etc etc. Dit om beter inzicht in de juiste doelgroep te krijgen en daar de advertenties optimaal op af te kunnen stemmen.
Facebook, Twitter, Linkedin: Ik kan op deze social media voor klanten artikelen plaatsen of adverteren.
Blog of nieuwsbericht: Indien gewenst schrijf ik blogs of nieuws- en persberichten voor de website. Ook redigeer ik ze als de klant ze zelf schrijft en optimaliseer ze voor Google.
Als verkeersleider op internet begeleid ik ook het onbetaalde verkeer (SEO)
Het onbetaalde verkeer ondersteunt de prestaties van de Ads. Daarom is het belangrijk dat deze op elkaar afgestemd worden.
Metatags, teksten en linkjes: Om de zoveel tijd loop ik alle teksten, linkjes en metatags door en ververs ze waar nodig. Dit moet voor de vindbaarheid in Google.
Bouncerate checken: Dat is de doorgebrachte tijd en het doorklikken op de site. Als mensen snel weer weg gaan is dat slecht voor de positionering in Google en wordt de prijs van de zoekwoorden hoger! Dit kan verschillende oorzaken hebben, ik overleg hierover met de klant.
Betaald verkeer (Ads)
Ik ben gecertificeerd Ads specialist en de eerste verkeersleider op internet.
Zoektermen doorlopen: Ik plaats irrelevante termen op de uitsluitingslijst en check het bod voor de eerste pagina. Ik stem de biedingen af op clicks, vertoningen, conversies en rendement. Niet relevante zoektermen sluit ik uit als zoekwoord. Ik heb regelmatig overleg met mijn klanten over de zoekwoorden.
Bodaanpassingen: Op bepaalde tijdstippen en locaties, die in het recente verleden veel opbrachten, bied ik hoger en op andere weer minder. Dit houd ik steeds up-to-date.
CTR in de gaten houden bij advertenties: Hoe hoger de CTR (= klikpercentage), hoe lager de kosten per advertentieklik. Hoe aantrekkelijker de advertentie, hoe hoger het klikpercentage.
Advertenties aanpassen: Advertenties die weinig doen verwijder of vernieuw ik door de tekst aan te passen. Hier besteed ik een paar uur per website per maand aan.
Zoekwoorden toevoegen: Bij een nieuw product overleg ik met de klant. Ik kijk waar goed op wordt gezocht en wat relevant is. Indien nodig doe ik een zoekwoordanalyse. Ook hou ik de kwaliteit score van de zoekwoorden in de gaten en probeer die waar nodig te verhogen.
Biedingen: Ik houd in de gaten of we wel genoeg bieden om op de eerste pagina te komen. Of verlaag ze als ze te hoog staan. Dit verandert bijna dagelijks, afhankelijk van wat de concurrenten doen.
Nieuwigheden van Google: Google komt vaak met nieuwe mogelijkheden in de Ads. Deze probeer ik uit en als ze goed werken pas ik ze toe op de campagnes.
Extensies: Met deze gratis extensies worden de advertenties groter en drukken de concurrent weg.
Voor Webshops
Winst vergelijken met vorig jaar dezelfde periode in Google Analytics. Ik probeer steeds meer omzet te genereren tegen lagere kosten, een hoge ROAS. Dit geldt voor webshops.
Conversies/kosten in de gaten houden: Dit varieert wekelijks en hierbij houd ik de verhouding tussen de kosten en de opbrengst in de gaten. Bij een winstmarge van ongeveer 25%, is alles boven de 4 goed. Je kunt beter 20.000 euro aan kosten hebben die 4 keer over de kop gaan (80.000 – 20.000 = 60.000 opbrengst) dan 1000 euro die 10 keer over de kop gaat (10.000 – 1000 = 9000 euro opbrengst). Dit betekent dat het soms gunstig kan zijn om meer te investeren in de betaalde advertenties. Dit geldt voor Webshops.
De feed van de producten: Ik kijk regelmatig of de feed voor de shopping campagnes nog goed gaat en of er bijvoorbeeld geen artikelen afgekeurd zijn. Dit zie ik in het Merchant Center.